לוגו עומר נירהוד

קניתי והתחרטתי – המדריך המלא לביטול עסקה

רכשתם מוצר, הגעתם הביתה וגיליתם שעשיתם טעות ואתם רוצים לחזור בכם ● אז איך בדיוק עושים את זה?
עומר נירהוד פשיטת רגל

הכרתי פעם מישהי שכל קיץ טסה לניו יורק. כל קיץ היא היתה חוזרת עם בגדים ונעלים לבנות שלה, ומה שלא התאים, בקיץ שלאחר מכן, כשהיא היתה טסה שוב, הייתה מחזירה ומחליפה.

מנגד, כשהיתה לי רשת חנויות מחשבים, בישראל, היתה לנו תופעה שאני בטוח שעדיין קיימת, שלקראת תקופת מבחנים סטודנטים היו קונים מדפסות, ואחרי שבוע וחצי מנצלים את החוק שאומר שניתן להחזיר מוצר תוך שבועיים ומחזירים לנו את המדפסות עם מיכלי דיו ריקים.

אז יחי ההבדל הקטן, וכדי שרגע תחשבו על שני הצדדים של המטבע. ומה בכל זאת מותר ואסור בארץ המגבלות הבלתי אפשריות, אם קניתם משהו, אם רכשתם מוצר או שרות, טיסה, מלון או סט סכום מהודר, שגיליתם שאין בו צורך?

אלו הכללים לביטול עסקאות שנעשו בפזיזות או בלי מחשבה מספיקה:
ראשית ועקרונית, החוק בישראל מאפשר לדרוש ביטול של עסקה שנעשתה, בין אם מדובר ברכישה מרחוק, באינטרנט או טלפונית, בפנייה אליכם על ידי סוכן מכירות כלשהו, מה שמכונה בחוק עסקת רוכלות, או פשוט ברכישה בחנות.

החוק מגדיר את התנאים בהם מותר לכם לבטל רכישה שביצעתם, אם התחרטתם על עסקה:
אם מדובר ב"עסקה מתמשכת", כלומר עסקת סלולר או כבלים, או מנוי לחדר כושר, תוכלו לדרוש ביטול של העסקה תוך 14 יום מיום ביצועה. אם התחלתם להשתמש בשרות, תצטרכו לשלם דמי שימוש בסכום חלקי מהעסקה עבור השרות שהתקבל, ובמידה ובוצעה התקנה בביתכם, דמי התקנה בסך עד מאה שקלים.

ברכישה של מוצרים בחנות, ניתן להחזירם ולבטל את העסקה בתנאים דומים, אך לא תוכלו לבטל רכישה של מוצרי מזון או עיתונים.

במידה ומדובר בעסקה יותר משמעותית, שבה נחתם הסכם בין הצדדים (לעניין זה גם מסמך הזמנה של ספה או טלויזיה הוא הסכם), חשוב לוודא את הפרטים המדויקים בהסכם – פירוט מלא על השרות או המוצר (כולל צבע הספה ודוגמת הכריות), אופן התשלום ומועד קבלת המוצר, אם מדובר במוצר שלא מסופק במקום. חשוב לוודא שמופיעים תנאי האחריות, והזכות לביטול. הרבה מעסקאות הביטול הינן עסקאות רוכלות, בהן סוכן מכירות מחתים את הלקח על עסקה ללא שהלקוח הקדיש זמן מספיק לשאלה אם הוא באמת צריך את המוצר. החוק נותן הגנה מועדפת לעסקאות רוכלות, ובהן הלקוח לא נדרש לשלם דמי ביטול כלל בעת ביטול ההזמנה.

ביטול יעשה בהודעה בכתב – פקס עם אישור קבלה ולאחריו טלפון המוודא שהפקס התקבל, ומציין את שם המקבל. גם דואר רשום אפשרי, אך זכרו שהזמן שעומד לרשותכם מוגבל, ודואר רשום מאריך את התהליך.

בית העסק מחוייב להחזיר לכם את כספכם בתוך שבוע מהביטול, באותו אמצעי בו שילמתם – אם התשלום נעשה בכרטיס אשראי, יעשה הביטול בזיכוי לאותו הכרטיס. אם בית העסק מציע שוברי רכישה במקום החזר כספי, מותר לכם להתנגד ולדרוש כסף חזרה על פי חוק.

בתי עסק לא מעטים מנסים לגרור את הלקוח, ולטעון לאחר מכן שחלפה תקופת הביטול. במידה ובת העסק סירב לבטל את העסקה, מכל סיבה שהיא, ניתן לבחון אפשרות להגשת תביעה לפיצויים ללא הוכחת נזק, בגובה של עד עשרת אלפים שקלים.

הביטול, בכל עסקה להוציא עסקת רוכלות, יהיה כפוף לדמי ביטול בסך 5% מערך הרכישה, או 100 ₪, הנמוך מבין שניהם.
בעסקאות לרכישת כרטיסי טיסה שימו לב מראש כדי שלא תגלו שדמי הביטול הינם לכל כרטיס בנפרד ולא לכלל העסקה שביצעתם.

עסקאות שלא ניתן לבטל הינן עסקאות בהן יכול בית העסק להוכיח שיצר משהו מיוחד – חפץ אומנות עם שמכם עליו, מערכת ישיבה במידה מיוחדת לפי הזמנה, או לעיתים אפילו יבוא של מוצר ספציפי שאינו בקטלוג הרגיל של היבואן. במקרי קיצון יבחן בית המשפט מהו הנזק של היבואן, ואם המוצר יכול להימכר לצד ג', ובהתאם יקבע את הפיצוי על הביטול.

הפתגם אומר "חכם אינו נכנס למצבים שפיקח יודע לצאת מהם". ביטולי עסקאות אינם טובים לאף אחד מהצדדים. הם עושים נזק לבת העסק, ומבזבזים את זמנו של הלקוח. לכן חכם יותר לבדוק קודם לרכישה אם באמת מדובר במוצר שאתם צריכים, ואם זו באמת עסקה שאתם רוצים לקיים. תזכרו שגם כשהחוק עומד לצדכם, עדיין לעיתים יש שם צד שני שנפגע, ואם ניתן למנוע את הפגיעה הזו, אפילו אם החוק מעניק לכם שיניים, עדיין עדיף לחשוב פעמיים.